2 weken achter de rug

15 september 2015 - Abbotsford, Canada

Ik zit nu alweer 2 weken in Canada, heb al m'n lessen een keertje gehad en heb al een aardig idee van hoe alles hier werkt en gaat.

Sommige vakken zijn wel aardig, andere vakken wat minder leuk en andere wat leuker. Kortom, compleet verschillend en all over the place. In Nederland krijg je natuurlijk pakketten aangeboden wat allemaal mooi op elkaar aansluit en dat is hier zeker niet het geval. Aan de andere kant wel zeker leuk om te zien hoe Canadezen overal tegen aankijken met verschillende onderwerpen. De studielast lijkt opzich wel mee te vallen maar het kan natuurlijk altijd beter ;).

Over Canada zelf is weinig te klagen, het is een verschrikkelijk mooi land met ontzettende aardige mensen. In Nederland gaan ze binnen 3 tellen op de toeter staan wanneer je niet opschiet en hier komen ze rustig vragen wat er aan de hand is en of je hulp nodig hebt. Een wereld van verschil dus.

Ook de diversiteit in omgeving is groot. In Nederland is het één en al dorp of stad. Hier heb je met Vancouver een onwijs grote stad en The Fraser Valley een opeenstapeling van dorpen (Surrey, Langley, Abbotsford, Chilliwack) en winkelcentra maar als je een kwartiertje rijdt dan zit je in de mooiste natuur die je je maar kan voorstellen. Dit heeft echter ook nadelen want hier zijn in de afgelopen paar weken 10 beer aanvallen geweest maar ik heb de berenspray bij de hand en je moet lawaai maken en doodliggen ofzo dus dat komt helemaal goed haha.

De school is verder helemaal top, veel vrienden, veel mensen kennen elkaar en je gaat meestal met 4 tot 12 mensen tripjes maken. Ook heb ik laatst een nieuwe auto gekocht (1996 Ford Explorer SUV 4WD 4.0L V6 met 280.000km), echt een beest dus, erg leuk.

Voor de rest gaat alles z'n gangetje, binnenkort even een elektronica zaak leegkopen voor haast niets voor Nederlandse begrippen, ook de benzine is vandaag gezakt naar 99 (dollar)cent per liter (ongeveer 75 eurocent) dus ook dat is wel erg fijn.

Binnenkort zullen er ook nog tripjes gaan volgen naar Stanley park, op zoek gaan naar beren op vancouver island, met een klein vliegtuigje over vancouver island heenvliegen, met een luxe trein door de bergen heen rijden, banff national park, jasper national park, een mega "holland shopping mall", bergbeklimmen, een aantal meren bezoeken en heel misschien, maar dan ook heel misschien een beetje school tussendoor als ik enigszins tijd kan vinden haha.

Foto's van Mill lake en chilliwack lake waar ik dit weekend in heb gezwommen en "gepaddleboard" ga ik echt deze week nog online zetten.

Nogmaals bedankt voor het volgen en de leuke reacties, jullie horen van me!!

1. Je vader:
    15 september 2015
    Berenspray?? 10 aanvallen?? En je zei dat we ons geen zorgen hoeven te maken . Heel veel plezier verder.
  2. Hans en Cor:
    15 september 2015
    Dit is humor. Max, Corrie vind dat je schrijver moet worden. Het is zo fantastisch leuk om te lezen. Take care. Kijken al uit naar je volgende belevenissen. Hugs
  3. Mara:
    15 september 2015
    Hahaha berenspray, so you must be safe!
  4. Brigitte:
    16 september 2015
    Whoehaha, berenspray!!! Dat stelt je vader en moeder echt énorm gerust Max!
    Gaaf dat je het zo naar je zin hebt!
  5. Joyce:
    17 september 2015
    Hi Max!
    Wederom een leuk verhaal! En wat fijn dat de studielast mee lijkt te vallen. Kan je je extra vrije tijd weer in andere dingen stoppen, haha. Zoals een cursus 'Hoe houd ik beren op afstand mocht mijn berenspray niet werken' :p. Wat is berenspray eigenlijk? Een soort muggenspray? Of iets van pepperspray?

En wat ga je gave dingen doen! Ik ben jaloers!

Heel veel plezier en wacht niet te lang met het posten van foto's en een nieuw verhaal!

x
  6. Opa en Oma:
    20 september 2015
    Hallo Jongen
    Horen alles met plezier. Die reis die jullie willen maken is geweldig. wij hebben de zelfde reis gemaakt. Geniet en fijn weekend. Kus Oma en Opa
  7. Karin Riekwel:
    20 september 2015
    Wat n gave verhalen Max! Ik blijf t volgen. Geniet ervan, echt een ervaring hoor!